«انگل مالاريا » با قابليت از بين بردن 90 درصد انواع سرطان ها

Malaria parasites

محققان موفق شدند يک پروتئين انگل مالاريا را با قابليت از بين بردن 90 درصد انواع سرطان ها، در محيط آزمايشگاه خود توليد کنند. با آپ وب همراه ما باشید

گروهي از دانشمندان دانمارکي و کانادايي در حين تلاش براي کشف واکسني براي مبارزه با مالاريا در زنان باردار، به طور تصادفي متوجه شدند که بخشي از انگل مالاريا، مي تواند نقش مهمي در درمان سرطان ها داشته باشد.
این کشف، اميدهايي را براي ابداع يک درمان واقعي پزشکي براي سرطان بالا برده و محققان اميدوارند بتوانند در چهار سال آينده به مرحله آزمايش روي انسان ها برسند.


پروفسور علي سالانتي از متخصصين مالاريا در دانشگاه کوپنهاگ می گوید : کربوهيدراتي که انگل مالاريا خود را در جفت زنان باردار به آن مي چسباند، مشابه کربوهيدراتي است که در سلول هاي سرطاني يافت مي شود.

این گروه موفق شدند در آزمايشگاه پروتئيني را بسازد که انگل مالاريا از آن براي چسبيدن به جفت زنان باردار استفاده  کند و سپس يک سم را نيز به آن اضافه کردند.ترکيب پروتئين مالاريا و سم، ابتدا به دنبال سلول هاي سرطاني مي گردد و پس از آن که جذب اين سلول ها شد، سم ترکيب ياد شده درون سلول آزاد مي شود و روندي را آغاز مي کند که در نهايت به از بين رفتن سلول هاي سرطاني مي انجامد.
پروفسور سالانتي و گروهش اين روند را در کشت هاي سلولي و نيز در موش هاي مبتلا به سرطان آزمایش و مشاهده کردند.
اين محقق دانمارکي همچنین  خاطرنشان کرد: ده ها سال است که دانشمندان به دنبال شباهت هايي ميان رشد يک جفت و يک تومور مي گردند.
وي افزود: جفت ارگاني است که در عرض چند ماه از چند سلول به ارگاني تبديل مي شود که حدود دو پوند (907.18 گرم) وزن دارد و براي جنين اکسيژن و مواد مغذي در يک محيط نسبتا خارجي می سازد. تومورها نيز  همين گونه عمل مي کنند.
محققان هزاران نمونه را از تومورهاي مغزي گرفته تا لوکميا (سرطان خون) آزمايش کردند تا به يک تصوير کلي رسيدند و در نهايت يافته هايشان نشان داد که پروتئين مالاريا مي تواند با بيش از 90 درصد تومورها ی بدن مبارزه نمایند .
لازم به ذکر است اين کشف در مجله Cancer Cell منتشر شده است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *